La primera semana: clase y Montezuma

23 juli 2013 - San José, Costa Rica

¡Hola a todos!

De eerste week hier zit er al op! Het gaat heel snel. Mijn Spaans verbetert ook met de dag, dus dat is heel goed, maar belangrijker is dat het ook gewoon heel plezant is hier. Na school gaan we vaak naar de San Pedro Mall (maar 5 minuutjes wandelen van de school) of we zitten gewoon wat op het terras in de school. Vorige week woensdag zijn we ook voor de eerste keer uitgeweest. Hier in San José is er een vrij bekend Jazz Café, zo we hadden met wat mensen van de school afgesproken aan de San Pedro Mall met de bedoeling om naar die jazz bar te gaan, maar het begon plots hard te regenen (en wanneer dat hier  begint, dan is het plots heel veel regen). We vonden de bar ook niet direct, dus dachten we maar een andere bar binnen te gaan. We hadden alleen niet door dat het een anime club was. We zaten dus plots tussen allemaal vreemde knuffels en tekenfiguurtjes.  Ook alles op de menukaart had vreemde namen. Zo heette mijn cocktail ´Hello Kitty Martini`. Uiteindelijk hadden we wel een heel erg leuke avond, misschien zelfs beter dan wanneer we wel in de juiste bar beland waren ;) Daarna was het tijd voor mij eerste Costa Ricaanse taxirit. Het zal zeker niet de laatste zijn, want hier in San José moet je eigenlijk wel een taxi nemen als je na 19 uur nog weg wilt. Op de bussen is het dan echt niet veilig.

Vrijdagmorgen moest ik al opstaan om half 4 voor onze rit naar Montezuma. Maar zoals ik al had verwacht, sliep ik gewoon door mijn wekker. Gelukkig had ik Laura al verwittigd en haar gezegd dat wanneer ik om 4 uur nog niet aan het ontbijt was, dat ze me dan maar moest komen wakker maken. Na opnieuw een taxirit waren we aan het Coca-Cola busstation. Hier vertrekken alle bussen naar plaatsen buiten San José. Tegen half 1, na een rit met de bus, de ferry en opnieuw 2 bussen, kwamen we eindelijk aan in ons hostel. Een supermooie plaats! Heel erg kleurrijk, zicht op de zee, heel gezellig en vooral midden in de natuur. Mijn favoriete plaats was het terras voor onze kamer. Er was een ligbed en vanuit het bed zag je de schattige aapjes en mooie vogels. ´s Avonds ging ik elke keer daar zitten, gewoon om wat te lezen en te genieten van de geluiden.

Vrijdag aten we eerst iets en dan startten we een wandeling naar één van de watervallen van Montezuma. Alleen belandden we op een verkeerde weg (lees: de niet-toeristische weg). Deze weg was veel moeilijker en gevaarlijker dan de andere. Op een bepaalde moment begonnen we rotsen te beklimmen en ik schoof uit op een glad stuk en viel. Meer dan een schaafwonde had ik gelukkig niet, maar het was duidelijk dat we beter zouden terugkeren. Ruben (of iets in die aard), een knappe Costa Ricaan, heeft ons toen geholpen. Ja wat wil je, 9 klungelende meisjes bijeen? ;)

Zaterdag hadden we een tour geboekt. Eerst hadden we een tocht met een soort van speedboot, heel erg leuk! Na een 45-tal minuten stopte de boot en konden we snorkelen. Heel erg mooie vissen gezien! Daarna was er nog een tweede snorkelplaats en uiteindelijk belandden we op een eiland: Isla Tortuga. Daar kregen we een lekker middagmaal en konden we de hele namiddag doorbrengen op het strand. Heel tof, wel een beetje verbrand! :)

Zondag hadden ze nog wat tijd voor oze bus vertrok en probeerden we opnieuw aan de waterval te geraken. Deze keer met succes: een prachtige plaats waar we ook  gewoon konden zwemmen! Foto's volgen zeker en vast.

Vandaag is het maandag en hadden we dus gewoon les. Deze week worden Laura en ik vergezeld door Anne, een vrouw uit de VS. We zijn deze week maar met 3, maar zo leren we waarchijnlijk ook wat sneller. Ik hoop wel dat er volgende week weer nieuwe studenten bijkomen, altijd leuk, maar voorlopig lukt dit ook wel. :)
Voor de rest ben ik daarnet terug naar de San Pedro Mall geweest om dollars in colones te wisselen. Het klopt dus niet dat je hier overal met dollars kan betalen. Op de echt toeristische plaatsen wel natuurlijk, maar voor bijvoorbeeld de bus die ik elke dag minstens 2 keer moet nemen, zijn colones echt wel nodig.

Maar ik ga maar eens naar huis, voor het hier donker wordt!

Saludos

Ruth

1. Paulien:
    RUTH !
    Zoals ik het hier lees, heb je echt een zalig tijd !
    Je maakt dingen mee die ik nooit ga meemaken, dus ik kan alleen maar wegdromen bij je verhalen :)
    (Blijf dus zeker verhalen schrijven! )
    Geniet er zeker nog van :)
  2. Kayleigh:
    Hola!

amaaaj, da klinkt fantastisch!!! :)
    ik verwacht binnenkort ne mail int spaans eh :D
    (anders heb ik dienen woordenboek hier thuis vo niks liggen eh :D)
  3. Nora:
    Hoi Ruth!
    Wat een leuke verhalen heb je! Klinkt als een hele ervaring :)
    Je hebt me trouwens geïnspireerd, want ik ben nu ook begonnen met een reisblog voor Ecuador :)
    Heel veel plezier daar nog!
    Groetjes,
    Nora
  4. Liselotte:
    24 juli 2013
    Hey ruth! Dat klinkt allemaal idd fantastisch en helemaal u ding (dat blijt ook uit de enthousiaste manier van schrijven ;) ) Je hebt het precies druk,maar het is plezant daje toch een blog bijhoudt,kunnen wij ook eens wegdromen zoals paulien zegt ;) amuseer u daar nog, een kaartje van mij volgt! X
  5. Ine:
    27 juli 2013
    Amai Ruth, da klinkt echt ZA-LIG! Maak er echt iets onvergetelijks van (waar je goed mee bezig bent precies :p ) en amuseer u daar nog! En bovenal, laat ons alles maar weten! :D Kusjes en knuffels uit het Belgenlandje! xoxo
  6. Rein:
    29 juli 2013
    Ruthie ruthie,
    het klinkt echt als een ideale vakantie, maar dan echt gewoon ideaal :) De mensen, de belevenissen, de wonderlijke uitzichten... Hmm! Allemaal zo aanlokkelijk! Geniet er van meid! ;)