La segunda salida

10 augustus 2013 - Sabanilla, Costa Rica

¡Hola!

Ik wijk even af van mijn gewoonte om elke maandagnamiddag een blog te posten, simpel weg omdat ik niet zeker ben van internetverbinding maandag. Morgenochtend vertrek ik namelijk naar mijn eerste vrijwilligersproject in El Silencio. Ik heb net mijn rugzak gepakt (en nog 2 plastic zakken en een handtas, bij gebrek aan plaats in de rugzak...) voor de komende 2 weken. Mijn grote valies met een groot deel van mijn kleren en andere zaken die ik in de natuur van El Silencio niet nodig zal hebben, staat intussen veilig op school. Morgen neem ik eerst een taxi naar het busstation, dan een bus naar Quepos en vanuit Quepos terug een bus naar Silencio. Ik zal weer eens helemaal alleen reizen... maar nu alles klaarstaat voor vertrek, ik mijn taxi in het Spaans heb kunnen reserveren en ik net mijn laatste Belgische chocolaatje heb opgegeten, is er van stress geen sprake meer :)

Nog even wat over mijn laatste schoolweek. Deze week was ik de enige in huis en ook op school waren de mensen waarmee ik in de weekends reisde allemaal vertrokken naar huis of naar een vrijwilligersproject. Op zich was dit echter helemaal niet erg, deze week leerde ik weer eens heel wat nieuwe mensen (beter) kennen en heb ik er weer geweldige vrienden bij! Dinsdagnamiddag probeerde ik voor het eerst de yogales uit. Veel vermoeiender was dat dan ik had gedacht, maar op zich wel heel leuk. Misschien wel voor herhaling vatbaar wanneer ik hier terug ben. Woensdag deed ik dan weer de kookles (naast het feit dat het een leuke les is, is het eten nadien ook heel erg leuk meegenomen :p). Deze keerden werden het tortillas, heel lekker! Na de kookles ging ik met een vriendin naar de cinema. We zagen 'Los Pitufos 2' (de smurfen dus) en ondanks dat alles uiteraard in het Spaans was, bleek een kinderfilm toch verstaanbaar genoeg te zijn! 's Avonds keek ik met mijn gastmama naar de film 'Como perder a un hombre en 10 dias' op tv. Het feit dat ik de film al kende (How to lose a guy in 10 days) maakte het een stuk makkelijker te verstaan en zo had ik een gezellig avondje met Ligia. Donderdag was het dan mijn laatste schooldag en dus ook mijn 'graduacion'. Elke leerkracht vertelde dan kort iets over zijn afstuderende leerlingen en we kregen ons diploma en de wekelijkse 'graduacion'cake. Na school was het tijd voor nog enkele inkopen voor mijn vrijwilligersproject en dan was het tijd om mijn valies te pakken. 's Avonds gingen we dan weer uit. Deze keer wouden we echter echt in een bar binnengeraken (ook deze keer was ik de enige onder 18) en vandaar heb ik nu 2 verschillende kopies van paspoorten. Het mijne en eentje van een 18-jarige. Deze keer raakte ik dan ook zonder probleem binnen.
Vandaag zijn we met enkele naar Museo Nacional, Mercado Central en Museo de los ninos geweest. Museo Nacional was heel mooi en leerrijk en Museo de los ninos was gewoon heel erg leuk!
Om af te sluiten nog even een algemene indruk van Costa Rica. Het ziet er hier allemaal vrij westers uit en het is zeker en vast een van de welvarendste landen van Latijns-Amerika. Het heeft echter nog een lange weg te gaan om westers genoemd te kunnen worden. De luxe die we in België kennen, vind je hier niet terug. Zeker in verband met warm water (niet in alle huizen hier) en elektricitet (geregeld elektriciteitspanne hier in San Jose) zijn er verschillen. Toch is het een veel rijker land dan ik had verwacht en is het ook relatief veilig. Al moet ik dan wel direct vermelden dat ik voorlopig nog niet veel meer gezien heb dan San Jose en wat toeristische plaatsen. De Costaricanen zelf zijn trouwens heel erg vriendelijk en meestal erg goedgezind. Alles hoeft hier ook zo snel niet te gaan en ik zie zelden mensen zich echt haasten. 'Tranquilo' is een van hun favoriete uitspraken. Een andere is ook 'Pura Vida' dat voortdurend gebruikt en wel wat weg heeft van YOLO :)

Vele groetjes!

Ruth

1. Laura Van den Berghe:
    10 augustus 2013
    Dag Ruth!
    Super tof zo'n reisblog! Ik ben nu al jaloers op al je leuke belevenissen ;). Hoewel het hier in België ook wel plezant is, niets kan tippen aan die leuke buitenlandse sfeer he.
    En wijze mensen die Costa Ricanen; haast en spoed is zelden goed, zou ik beter ook is opvolgen ;p. Ik wens je nog veel plezier in Costa Rica! En een dikke proficiat met je afstuderen!
    groetjes Laura
  2. Elias Vandeputte:
    10 augustus 2013
    Het is daar precies heel leuk :).
    Ik vertrek vanavond naar schwarzee xp.
  3. Tasha:
    11 augustus 2013
    Jammer van dat chocolaatje ;)
  4. Pap:
    11 augustus 2013
    Vandeputte! Laatste verwittiging voor dat gefoefel met die paspoorten!
    FBI - afdeling Costa Rica
  5. Yirka:
    12 augustus 2013
    Hey Ruth!
    Amai, klinkt daar echt fantastisch!
    En segseg, zo foefelen met valse paspoorten ;)
    De sfeer lijkt mij daar echt zalig!
    Geniet er nog maar goed van, nog veel plezier!
    Groetjes, Yirka x
  6. Liselotte:
    23 augustus 2013
    Hey ruthie!
    Tis een tijdje geleden dat ik nog eens iets stuurde,maar aan he verhalen te horen verveel je,je niet bepaald ;) het klinkt allemaal super leuk en ik ben,net als de meeste hier,toch wel wat jaloers.. Ik heb wel medelijden dat je nog zeker een paar weken zonder belgische chocola moet doorkomen ;o in elk geval,hier is het raar om een zomer door te brengen zonder jou af en toe te zien,dus ik kijk toch wel uit naar je terugkomst. Je kan dan direct ook is je Spaans demonstreren wat volgens mij spectaculair gaat verbeterd zijn ;)
    Hou ons op de hoogte!
    X Lotte