El principio

16 juli 2013 - San José, Costa Rica

¡Hola!

Ik hoop dat alles goed gaat daar in België. Aan het weer zal het alleszins niet liggen heb ik gehoord. Hier is het weer zeer afwisselend, maar het blijft vrij warm en voorlopig nog geen regen. Laten we hopen dat dat nog even zo blijft, want dit weekend gaan we naar het strand.

Maar laat ik beginnen bij het echte begin. Zondagmorgen nam ik afscheid van mijn ouders en Simon, mijn oudste broer, en vertrok ik richting Atlanta. De vlucht duurde bijna 10 uur, maar op zich gingen die nog snel voorbij en heb ik ook wat kunnen slapen. Dan in Atlanta was er de strenge douanecontrole waar ik een hele tijd moest wachten, maar gelukkig was er nog tijd genoeg voor mijn overstap. De tweede vlucht was 'maar' 4 uur, maar deze leek veel langer te duren. Het vliegtuig was veel minder comfortabel en ik was ook gewoon echt moe aan het worden. Na ongeveer 20 uur onderweg geweest te zijn, kwam ik eindelijk aan in San José. Ik vond mijn chauffeur vrij snel (hij stond te wachten met een bordje met mijn naam), maar we moesten nog wachten op een andere vrouw die op dezelfde vlucht zat. Nadat we haar bij haar gastgezin hadden afgezet, gingen we eindelijk naar het mijne! Intussen was het hier al bijna 10 uur 's avonds. Toen ik bij het huis aankwam waren er naast mijn gastouders ook 2 andere meisjes. Één was van België, dus ik dacht 'wow, iemand om Nederlands mee te praten', maar ze bleek van het Duitstalige deel te zijn... Ze bleek ook net die avond te vertekken naar een ander gastgezin omdat ze met een vrijwilligersproject begon. Het andere meisje blijft wel (en zelfs ook 8 weken!). Ze heet Laura, is van Duitsland en is 18 jaar. Ze is hier al een week, dus ze leidt me nu een beetje rond. Het is ook gewoon heel leuk om niet alleen te zijn in je gastgezin, want ookal zijn het superlieve mensen, het blijft veel gemakkelijker om met een leeftijdsgenoot te babbelen in het Engels dan tegen hen in het Spaans. Niet dat ik dat niet doe hoor. Maar voorlopig zijn die gesprekken heel erg basic, maar er is echt wel vooruitgang elke dag en dat is leuk :)

De eerste morgen moest ik al op school zijn om 8 uur voor een korte test in het Spaans. Het was moeilijk en ik had duidelijk een tekort aan woordenschat, maar daarvoor ben ik hier natuurlijk. Om 9 uur begonnen dan de lessen. In mijn klas zitten 5 studenten: Laura (mijn gastzus), Chloe (uit Engeland), Lucas (uit Duitsland) en Kal (uit Oostenrijk). Dit verandert elke week wel een beetje, want niet iedereen komt in dezelfde week toe en blijft even lang, maar dat is helemaal niet zo erg. Elke week nieuwe mensen ontmoeten!

De school is heel tof. Ik heb 5 lessen per dag, van maandag tot donderdag. In het weekend is er tijd om rond te trekken. Dit weekend gaan we naar Montezuma met 10 mensen van de school. Er zijn daar stranden en we gaan er ook een excursie doen waarbij we gaan duiken.

Maar de les gaat hier weer beginnen, dus ik moet jullie laten.
Morgen komen er waarschijnlijk een paar foto's en misschien nog wat over wat ik hier allemaal doe op school en erna.

Tot snel!

Ruth

1. Defleurkes:
    22 juli 2013
    Dag Ruthje,
    Myrthe is ook net thuis van de Ardennen (kazou) en het is heel leuk om jou avonturen te lezen! Lijkt me ook heel leuk om al die talen te kunnen oefenen, ik vind dat zelf ook heel interessant. Myrthe vraagt of je haar facebook bericht gelezen hebt ;) Vincent vraagt daarentegen of er knappe jongens zijn (het is nogal een fixatie geworden van hem, sinds Myrthe al eens verteld over 'een knappe of leuke jongen' :-))
    De jongens zijn nog in Gerona, die komen donderdag thuis. We kijken er alleszins naar uit om nog meer verhalen van jou te lezen!

Tot Snel!
    x