La segunda semana: clase y Puerto Viejo

30 juli 2013 - Sabanilla, Costa Rica

¡Hola!

Weer een weekje voorbij hier (amai, het gaat snel!), dus tijd voor een nieuw berichtje!
Dinsdag had ik mijn eerste meeting voor mijn vrijwilligersprojecten. Ik heb intussen een voorlopige keuze kunnen maken. Mijn eerste 2 weken zou ik in El Silencio Animal Rescue willen werken. Dit is iets totaal anders dan het sociale vrijwilligerswerk dat ik hier dacht te doen, maar ik hoorde van de mogelijkheid om een sociaal project en een natuurproject te combineren en dat klonk nu toch eens interessant! In El Silencio zal ik bij een ander gastgezin verblijven (het ligt ongeveer 4 uur van San José). Er zijn heel wat verschillende taken in te vullen, maar wat ik er net zal doen kan ik nu nog niet zeggen. Alleszins is een deel van het project bestemd voor het redden van baby-aapjes die geen moeder meer hebben en dat lijkt me zeer leuk. Meer info daarover volgt nog wel. Mijn laatste 2 weken zou ik in Hogar de Maria werken. Dat is een weeshuis voor kinderen tussen 0 en 8 jaar in San José. Tijdens deze weken keer ik dan terug naar Ligia en Victor, mijn gastouders van hier.

Na de meeting ging ik met Laura naar de fitness. In ons 8 weken-programma zit er immers een maandabonnement inbegrepen.Het fitnesscentrum is in de San Pedro Mall en is niet zo groot, maar ze hebben wel alle nodige toestellen. Zondagvoormiddag zijn we nog eens terug gegaan en voorlopig zijn we toch echt van plan elke week een tweetal keer te gaan. Zien of we het volhouden ;)

Woensdag heb ik de kookles uitgeprobeerd. Erg leuk en weer een moment om nieuwe mensen te leren kennen. Ook staat de lesgeefster erop dat ook onderling Spaans gespoken wordt en dat is zeker niet slecht. We maakten 'croquetas de plátano maduro'. Als iemand aan plátanos en natilla weet te geraken, wil ik het recept altijd eens doorsturen.

's Avonds wouden we terug uitgaan. Waar we niet bij stil hadden gestaan, was de paspoortcontrole. Ik als 17-jarige mocht dus nergens binnen. Gelukkig vonden we toch nog een bar 'Mundoloco' waar er niet gecontoleerd werd. Een gezellige avond! (Waarbij ik trouwens mijn Duits geoefend heb, aangezien ik met allemaal Duitse meisjes op stap was ;))

Donderdag was het hier feestdag: Anexión del Partido de Nicoya. Nicoya is een noordwestelijk deel van Costa Rica waar ik intussen Montezuma heb bezocht. Vele scholen waren donderdag dus dicht, maar de onze niet. In de les leerden we wel wat overe Nicoya en dat was best interessant. We leerden over allerlei tradities, zo ook de folklorische dans (vandaar mijn foto in danstenue). Na school ging ik naar de San Pedro Mall om een probleem met mijn Costaricaanse simkaart op te lossen. Na een lang gesprek, volledig in het Spaans (ja, ik was blij dat ik het probleem kon uitleggen en hun oplossing kon begrijpen zonder 1 woord Engels :p), werkt alles nu zoals het moet. Ik ben nu dus niet meer bereikbaar op mijn Belgische nummer, maar heb een nieuw Costaricaans nummer. Voor jullie zijn de kosten dezelfde, maar voor mij is het goedkoper om hier met de mensen te sms'en en bellen, vandaar. Sowieso heb ik vrij vaak internetverbinding, dus dan is skypen toch een betere optie.

Vrijdag was het weer vroeg opstaan. Om 6 uur vertrok onze bus naar Puerto Viejo, een toeristisch plaatsje aan de Caraïbische kust. Na een lange busrit, middendoor de natuur, kwamen we aan... in de regen. Na enkele uurtjes stopte het eindelijk en konden we eten maken. Daarna maakten we een wandeling op het strand en ondanks het slechte weer, namen we een duik in de Caraïbische zee. Hier heb ik enorm van genoten! In de late namiddag wandelden we nog langs de toeristische kraampjes. 's Avonds werd het tijd om het nachtleven in Puerto Viejo te gaan ontdekken. Zonder ook maar 1 colón uit te geven, had ik een geweldig leuke avond. In Puerto Viejo hebben de bars namelijk de gewoonte om op vrijdagavond op bepaalde uren gratis cocktails uit te delen. Wanneer je dan op de juiste momenten van de ene bar naar de andere gaat, hoef je niets uit te geven.

Zaterdag regende het opnieuw. Na een lekker ontbijt en enkele uurtjes rondhangen in het hotel, trotseerden we de regen en zochten we een leuk plaatsje voor het middagmaal. Even later aten we nog een pannenkoek in een Franse bar en dan was het alweer tijd om de bus terug te nemen.

Zondag konden we een beetje uitslapen. Na het ontbijt en wat geskype, trokken we opnieuw naar de fitness. Nadien volgde een lunch in San Pedro Mall: een grote portie fruit met muesli en honing, lekker! Na een blitsbezoek aan het plaatselijke smurfendorp keerden we terug naar huis. In de namiddag zouden we nog naar San José City trekken, maar de hevige onweren hebben ons tegengehouden. Het werd een Lazy Sunday met wat geskype en gezap doorheen Spaanse programma's.

Vandaag was het weer school. We zitten nog steeds maar met 3 in een klas en in de namiddag zelfs maar met 2, maar voor ons Spaans zal dat wel goed zijn zeker? Verder heb ik vandaag de danslessen eens uitgeprobeerd. We leerden de basisstappen van Meringue en Salsa. Heel tof eigenlijk, maar helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt.

Tot snel!

Ruth

1. Ianthe:
    30 juli 2013
    Het lijkt daar zo fantastisch, Ruth! Ik kijk uit naar je nieuwe verhalen en belevenissen, nog veel plezier daar!
  2. Pap:
    30 juli 2013
    Het ziet er heel leuk uit daar maak mr nog veel plezier groetjes je kleine broertje :)